شما اینجا هستید: خانه / مقالات آموزشی / کتابخانه ی Entity Framework Extended – مقدمه

کتابخانه ی Entity Framework Extended – مقدمه

Entity Framework Extended کتابخانه ای است که جهت افزایش قابلیت ها و امکانات Entity Framework نوشته شده است و به صورت متن باز (Open Source) بر روی وب سایت Github موجود می باشد. در این مطلب به بررسی کلی امکانات این کتابخانه و نحوه ی اضافه کردن آن به پروژه پرداخته و در مطالب بعدی به استفاده از این امکانات میپردازیم.

کتابخانه ی Entity Framework Extended بر روی Nuget موجود می باشد و برای اضافه کردن آن به پروژه کافی است در ویژوال استودیو Package Manager Console را باز کرده ( از منوی Tools -> Nuget Package Manager -> Package Manager Console ) و عبارت زیر را تایپ کنید :

 

با نصب این کتابخانه، Entity Framework هم به صورت اتوماتیک به پروژه ی شما اضافه می شود. این کتابخانه چهار قابلیت دارد :

 

  • ویرایش و حذف دسته ای اطلاعات (Batch Delete & Batch Update)

هنگام استفاده از Entity Framework برای اعمال Update و Delete بر روی رکورد های دیتابیس، ابتدا باید Entity مربوطه را بازیابی کرده و سپس آن را حذف و یا ویرایش نمایید. این عمل نیازمند اجرای دو Query می باشد و هنگامی که شما قصد ویرایش و یا حذف تعدادی زیادی رکورد دارید، بازدهی آن به شدت پایین است. با استفاده از امکانات کتابخانه ی Entity Framework Extended میتوانید با اجرای یک Query، دسته ای از رکوردها را حذف و یا ویرایش نمایید. (مطالعه ی مقاله)

 

  • ارسال همزمان چند Query جهت کاهش Round Trip به دیتابیس (Future Query)

با استفاده از امکان Future Query موجود در این کتابخانه میتوانید چند Query را به صورت همزمان به دیتابیس فرستاده و داده های مورد نظر را با یک بار مراجعه به دیتابیس بازیابی کنید. استفاده از این امکان میتواند در بازدهی نرم افزارهای شما تاثیر بسزایی داشته باشد. (مطالعه ی مقاله)

 

  • Cache کردن نتایج Query ها

جهت افزایش بازدهی نرم افزار میتوانید نتایج Query ها را Cache کنید و زمان دلخواه را جهت منقضی (Expire) شدن Cache در نظر بگیرید. منقضی شدن Cache میتواند بنا به نیاز برنامه نویسان به صورت دستی نیز اجرا شود (برای مثال بعد از ذخیره ی یک Entity از جدول فوق) . (مطالعه مقاله)

 

  • ثبت و ذخیره ی Log تغییرات اعمال شده بر روی Entity ها (Audit Log)

ثبت تغییرات اعمال شده بر روی دیتابیس همیشه از نیازهای ضروری برنامه نویسان بوده است. با استفاده از امکانات این کتابخانه میتوانید به راحتی تغییرات اعمال شده بر روی Entity ها را در پایگاه داده و یا فایل XML مورد نیاز خود ذخیره کنید. (مطالعه مقاله)

 

در پست های بعدی به آموزش استفاده از این کتابخانه به همراه مثال و سورس کد های مربوط میپردازیم.

 

درباره هادی احمدی

هادی احمدی
برنامه نویس، تحلیلگر و طراح نرم افزار که به فعالیت بر روی بسترهای نرم افزاری مایکروسافت مشغول هستم. علاقه مند به مباحث طراحی و معماری نرم افزار و همچنین پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی پیچیده می باشم.

3 نظر

  1. سلام
    روز شما بخیر
    متاسفانه چون جایی برای تماس با شما پیدا نکردم مجبور شدم این سئوال رو اینجا بپرسم که با این موضوع زیاد مرتبط نیست
    لطفاً و درصورت تمایل به آدرس زیر در سایت برنامه نویس سری بزنید و نظر خودتون رو در اون موارد در همانجا اعلام کنید.
    http://barnamenevis.org/showthread.php?481623-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%AA%DB%8C%D8%B4%D9%86-%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%B3-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF&p=2156761#post2156761
    با تشکر.

    • هادی احمدی

      سلام
      متاسفانه بنده در سایت برنامه نویس عضو نیستم اما در صورتی که نکته ای در مورد سوالی که مطرح کردید به ذهنم رسید حتما برای شما ارسال خواهم کرد.

نظر بدهید

آدرس ایمیلتان منتشر نمیشودگزینه های الزامی ستاره دار شده اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code class="" title="" data-url=""> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> <pre class="" title="" data-url=""> <span class="" title="" data-url="">

رفتن به بالا